2009.12.17. 14:35
Lófa
– Mi van magával, fiatalember?
– Tessék?
– Be van gazolva.
– Mi van... hogy mi vagyok?
– Be van gazolva. Látszik magán. Így idejönni...
– Nem értem.
– Na jó, van még odakint valaki? Nincs?
– Mi vagyunk az utolsók, tanár úr.
– Jó. Akkor írják fel a lapra a tételt: Elemezze a '44-45 utáni magyar gazdaságot. Rendszerváltás, unió, ilyenek. Érthető? Igen? Nem? 30 percük van kidolgozni. (Csöng a telefonja.) Mondjad, Marcikám! Figyelj, megbeszélhetnénk ezt később? Kettőkor. Igen. Szevasz, Marcikám! Ööööö... majd elfelejtettem - mindenki írja rá a lapjára, hanyast szeretne. Érthető?
– Igen-igen. (Ráír a lapjára egy felül szögletes, alul ívesen görbülő ötöst. A tanár jön, ránéz a lapra.)
– Ötöööst? Na majd meglátjuk... Nnna, fiatalamber, jöjjön akkor a táblához, mutassa meg, mit tud.
– A lapot vigyem?
– Hozza...
– Nnna, fiatalember, rajzoljon egy időegyenest. Ne így, maga... Hosszabbat. Mééééég! Nem látja, hogy nem fog kiférni, maga... ?!... ehh.
– Szóval 1944. március 19-én bejöttek a németek, őket 44 november-decemberben kiszorították a szovjetek, megkezdődött hazánk 47 évig tartó szovjet megszállása. Az ország romokban hevert. 45-ben kiadták a földreformot, 46 elejére az infláció átlépte a 10%-os határt, és folyamatosan sokszorozódott, 46 június-júliusra hiperinfláció esete állt fenn, megkezdődött a szanálás, augusztus elsején bevezették az új forintot, amelynek egységnyi értékét 400000 kvadrillió pengőben állapították meg.
– Jó. Elég lesz. Most beszéljen ugyanezen események külső objektív, külső szubjektív, belső objektív, illetve belső szubjektív hatásairól! Halljuk! (Összecsapja tenyerét.)
– Hát... ööö... volt ugye 44-ben a német megszállás... Bejöttek ugye a németek... Külföldre vitték az arany- és egyéb fémtartalékokat, ami később egyik gyorsítója volt a hiperinflációnak.
– Ezt már mondta, fiatalamber. Nem ezt kérdeztem...
A vizsgázó egyre mereszti a szemét, pupillája kitágul, értetlenül bambul a tanár arcába.
– Hát ugye volt a második világháború, nyugaton a németek helyzete kezdett rosszabbodni, bejöttek ide hozzánk. A szovjeteknél meg volt ugye Sztááálin, ha mond valamit ez a név... Folytassa, fiatalember!
– Igen, és akkor 45-ben a földreform...
– Hohó! Ott még nem tartunk, fiatalember! Először hadd halljam a belső szubjektív okokat!A külső objektív és szubjektív okokat már felsoroltam maga helyett, de a többit ne várja el...
– Bejöttek a németek, lebombázták az országot.
– Nem! Kállay Miklós hintapolitikát folytatott! Így akarsz... így akar maga ötöst? Lófa... semmit nem tud!!! Na jó, akkor írja fel az idővonalra a többi külső és belső objektív hatások által alapvetően meghatározott eseményeket.
– 47 - kékcédulás választások, első hároméves terv...
– A lófa... Nézzen már magára! Ötvenhat... a forradalom, nagyokos...
– Ötvenhat, forradalom. Utána hatvan, a harmadik ötéves terv.
– Persze... Mert 59-60-61-62-ben nem volt semmi, ugye?
– Volt 59-62 között egy... egy fejlesztés... agrár... agrárpolitika, meg...
– Háromszakaszos gazdaságfejlesztő program, fiatalember! Na, tovább! (Elfordul, elmegy a terem sarkába, szemüvegét megigazítja.)
A vizsgázó végighúzza tenyerét arcán, látja, hogy a tanár elment, megfordul, hogy lássa a többieket, kétségbeesetten kérdezi tőlük:
– Mik ezek az objektív izék?!
(Válaszként értetlen nézést, tétova szemforgatást, fej- és vállrázást kap.)
– Tökjó. (A vizsgázó elmosolyodik, és egy kéz-nyelv-száj performance-t bemutatva egyértelművé teszi véleményét, mintegy sugallva, szerinte mennyire hasonlít ez a helyzet egy hagyományos értelemben vett fellációhoz.)
– Nnna, fiatalember, mi is a további külső objektív hatás a magyar gazdaságra nézve?
– Hetvenkettő, olajválság.
– A lófa... persze... Ahogy maga azt elképzeli. HÁT A REND-SZER-VÁL-TÁÁÁS! Azt csak tudja, mikor volt, remélem...
– Nyolcvankilenc.
– Lenyűgöző... Hanyast adna magának, fiatalember?
– Nem tudom... Hármas. Kettes. Nem tudom. (Arcán az elképedés, nem hiszi el, hogy ez megtörténhetett.)
– Talán még annyi se. Üljön le. Akar még valaki ötöst? Maga? (Egy másik diák a nem egyértelmű 4-5 számkombinációt írta lapjára, most őt kezdi kérdezgetni.) Most négyes vagy ötös?
– Inkább négyes. (Az ötöst lehúzza, a négyest megerősíti a lapján.)
– Aha. Nnna, írják le a kedvenc történelmi témájukat... a történelemből... a gyengébbek kedvéért... Ugye, fiatalember? (Kacsint a már korábban porig alázott diákra.) Nnna, fél órájuk van.
A diákok elkezdik írni a kedvenc tételüket, a tanár telefonál Marcikámmal, miután befejezi a beszélgetést, sorban megkérdezi a diákokat, mi a kedvenc tételük.
– Őskor.
– Széchenyi-Kossuth vita.
– Jobbágyfelszabadítás.
– Kiegyezés.
– Európai Unió.
– Szent István.
– Nnna, fiatalember, mondja el, mit tud a kiegyezésről! (Bazsalyog az ismerős fiatalemberre.)
– 1867-ben Andrássy Gyula miniszterelnöksége során, és az ő jelentős közreműködése következtében az osztrák és a magyar állam megkötötte a kiegyezést, amely 10 évre szóló államszerződés volt. A két állam egyesült, az újonnan létrejött dualista állam neve Osztrák-Magyar Monarchia volt, a két országrész között a határt a Lajta folyó vonalában állapították meg. Az uralkodó közös volt, illetve közös ügy maradt a külügy, a hadügy és az ezek fedezésére szolgáló pénzügy. A közös ügyek fedezésére kvótát állapítottak meg, amelyből hazánk 30, Ausztria 70 százalékkal részesedett.
– Állj! Na és milyen külső objektív okai voltak a kiegyezésnek?
– (A fiatalember a fejét csóválja, kínjában már vigyorog.) Nem tudom.
– Csak tudja, hát ötöst akar, nem?
– Nem... Nem tudom.
– Hát jó. Elárulom önnek, fiatalember, hogy a kiegyezés külső objektív oka Ausztria iparfejlesztése volt. Hanyast adjak erre magának?
– Nem tudom.
– De maga hanyast adna?
– Nem tudom. Hármas. Kettes. Egyes. Mindegy is...
– Na jó, ne mondja rám, hogy nem vagyok jószívű, adok magának egy kettest.
– De tanár úr, ha beírna egy egyest, akkor jövő héten eljöhetnék javítózni.
– Javítózni? Minek? Lófa... semmit nem tud! (Kis hatásszünet.) Elmehet.
A fiatalember köszönés nélkül elmegy. Ekkor a tanár figyelme a többiekre koncentrálódik, akiknek lapján hármasok, négyesek állnak. Egy szőke, feltűnően csinos diáklánytól megkérdezi, mi a kedvenc tétele.
– Széchenyi-Kossuth.
– Jó. Meg tudná mondani, hogyan nevezzük azt az időszakot, amelyben ez a két jeles személy főszerepet játszott?
– Hátööö... Ezerhétszá... nyolcszázas évek?
– Jó-jó, de nem erre gondoltam. Valóban a tizenkilencedik században volt, de pontosítsuk! Segítek. Re...
A lány hallgat, nem tudja.
– ...form...
– Reformkor!
– Úgy van! Nagyon jó. Hanyast is szeretne?
– Hát énööö... én egy hármast.
– Hármast? Ugyan már! Ha felvázolja, milyen fő pontokból állt a vitájuk, a négyest is megkapja.
– Hátööö... Széchenyinek ausztriai... osztrák barátai voltak, nem akarta, hogy a magyar gazdaság fejlődjön, de Kossuth ezzel nem értett egyet, ő mindent gyorsan szeretett csinálni, és ezen összevesztek.
– Kitűnő! Így kell ezt csinálni, kisasszony! Elfogadja a négyest?
– Igen. Köszönöm, tanár úr!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek